ŠTA ZNAČI Z A L I H O V A C

Na tom prostoru gdje se danas nalazi
Zalihovac u nekom ranijem vaktu bile su magaze u kojima se skladištilo nešto što
je trebalo imati u zalihi. Zbog toga je taj prostor označen kao Zalihovac –
mjesto, prostor gdje se čuvaju zalihe.Međutim, pošto se riječju ”zalihost”
označavao višak nečega moguće je da je prostor današnjeg Zalihovca dobio svoje
ime i po tome što je to bio prostor koji je bio višak od nekog velikog imanja,
od neke prostrane zamljišne površine.


30.4.10

BOŠNJACI I ORIJENTALIZAM



Autor: Dr. Ferid Muhić



Dr. Ferid MUHIĆ: Koliko je jaka ova tendencija da se Bošnjaci degradiraju kao “orijentalci” kroz uporno adresiranje kao “muslimani”, vidi se i iz nedavne izjave Jakoba Fincija (aktuelni BiH ambasador u Švicarskoj) – koji se, kako prenose makedonski mediji, - žali engleskim medijima da „u Gornji dom BiH i u vladine funkcionere mogu samo muslimani, Srbi i Hrvati”. Od sada ćemo istinu na megdan! Učili smo i živjeli onako kako su minulih pet stoljeća živjeli i kako žive i danas stanovnici u Bosni i Hercegovini: “Bošnjaci, pravoslavci i katolici!”
Neki lijekovi su gori od najgore bolesti!
Na primjer, kada su Bošnjake liječili od onoga što jesu!
Jer, biti Bošnjak teška je bolest, ali je bilo daleko teže predeverati sve lijekove kojima su ih liječili od te bolesti. Opaka je ta terapija; cijeli instituti iz više država su radili na najefikasnijim receptima, pa su mnoge i izliječili! A to liječenje je kao što liječi vrijeme, koje jeste najbolji liječnik ali koje, isto tako, na žalost na kraju ubija sve svoje pacijente! Jer onaj ko je izliječen od onoga što jeste, nije više onaj koji je bio – ili što je isto: mrtav je!

Od druge polovine IX vijeka, do početka posljednje dekade XX vijeka, praktično do agresije na BiH, Bošnjaci su sistematski tretirani kao ne-evropski narod, “roijentalna rezidua’ “muslimani”, u skladu sa dihotomijom “Orient-Okcident” (izgovarati kao rijec “Accident”) odnosno, Istok-Zapad. Razvijana tokom cijelog IX vijeka, ova ideologija je izražavala i, razumije se, opravdavala imperijalističku vladavinu pozivanjem na intelektualnu, moralnu i organizacijsku superiornost “Zapadnog čovjeka” prikazujući je stoga kao apsolutno pravednu. Pošto su “Azijati”, “Arapi”, “muhamedanci”, svi od reda inferiorni, (“Oni ne mogu naučiti da hodaju ni trotoarom ni ulicom”, oficijalna ocjena iznesena u britanskom Parlamentu 13. juna 1910. godine), onda je vlast nad njima ne samo opravdana, nego je zapravo moralna obaveza superiornih “Zapadnih naroda” vladati upravo u interesu tih zaostalih, moralno neformiranih i mentalno hendikepiranih “orijentalaca” koji bi, prepušteni sami sebi, inače postali žrtve najokrutnijeg despotizma, ili bi se pak uzajamno uništili. Ovakva aberirana ideologija omogućila je impresivne rezultate: evropski kolonijalni imperijalizam 1914. godine vladao je na 85% svjetske površine! Sve osim Evrope tretiralo se kao učionica, sud i zatvor, a “orijentalci” (“Azijati”, “Arapi”, “muhamedanci”, kao djeca koju treba naučiti, kao sumnjivci koje treba provjeriti na sudu, i kao kriminalci koje valja otjerati na robiju!

Isti ovaj imperijalni mentalitet odredio je odnos Austrougarske (preko nje kasnije i Hrvatske, odnosno Srbije), prema Bosni i Bošnjacima. U očima moćnijih susjeda, Bosna je postala “orijentalna” enklava, a Bošnjaci su tretirani kao tipicni “orijentalci”. Kao i evropske kolonijalne države, posebno Britanci, i srpska i hrvatska politika tretirala je BiH kao veliku učionicu za školovanje mentalno inferiornih i 


Njegošev “Gorski vijenac”, koji i danas insipriše patriotska osjećanja Crnogoraca i Srba, eksplicite poziva na istrijebljenje muslimana Crne Gore i koji bi stoga bilo adekvatnije zvati “Gorki vijenac”, “istragu poturica” proglašava za najviši moralni zadatak sopstvenog naroda i u tom kontekstu predstavlja jedan od najradikalnijih, ako ne i zaista najradikalniji književni poziv na genocid! Programi i djelovanje na otimanju teritorija na kojima žive Bošnjaci, i na istrebljenju svih muslimana u granicama do kojih seže moć istrebljivača, od Karađorđa, Vuka Karadžića, Miloša Obrenovića, Garašanina, sačuvali su svoj potpuno ideološki kontinuitet do danas u programima SANU, Šešelja, Miloševića...
neprosvjećenih, kao sudnicu, i kao zatvor! S tim što su Bosna i Bošnjaci imali daleko težu situaciju, jer su imali posla sa neuporedivo primitivnijim i stoga brutalnijim “kolonizatorima”. Žestokosti mržnje i direktno genocidnim programima protiv Bošnjaka, primarno je doprinio i faktor što su Bošnjaci prigrlili Islam kao svoju vjeru. Njegošev “Gorski vijenac”, koji i danas insipriše patriotska osjećanja Crnogoraca i Srba, eksplicite poziva na istrijebljenje muslimana Crne Gore i koji bi stoga bilo adekvatnije zvati “Gorki vijenac”, “istragu poturica” proglašava za najviši moralni zadatak sopstvenog naroda i u tom kontekstu predstavlja jedan od najradikalnijih, ako ne i zaista najradikalniji 
književni poziv na genocid! Programi i djelovanje na otimanju teritorija na kojima žive Bošnjaci, i na istrebljenju svih muslimana u granicama do kojih seže moć istrebljivača, od Karađorđa, Vuka Karadžića, Miloša Obrenovića, Garašanina, sačuvali su svoj potpuno ideološki kontinuitet do danas u programima SANU, Šešelja, Miloševića...

Ključni argument kojim su Srbi branili i još brane svoju agresiju na Bosnu i Hercegovinu 1992-95, naime, njihovo pozivanje da su “…jedino oni branili Evropu od 
istočne opasnosti i od islamskog fundamentalističkog terorizma” nedvosmisleno potvrđuje ideološki negativnu konotaciju srpske oficijalne recepcije Bošnjaka, njihove kulture i islamske tradicije u cjelini! Ali, ne treba previdjeti ni to da je upravo činjenica što su od početka agresije toliko uporno isticali ovaj “argument” i što ga još uvijek štedro zlorabe u svakoj prilici na međunarodnim konferencijama i pri diplomatskim susretima, također potvrđuje njihovu procjenu da Evropa i danas rado pleše na tu istu muziku.

Tragična ilustracija jeste psihološka drama jednog velikog pisca. Mehmed Selimović, rano je usvojio stereotip o “zaostalim orijentalcima” Bošnjacima i “superiornim zapadnjacima” Srbima. S druge strane, kao čovjek koji je morao jasno uvidjeti u desetinama situacija koliko je on sam, iako pripadnik “zaostalih oprijentalaca”, i intelektualno i moralno superioran većini svojih “zapadnih prosvjetitelja” Srba - kasnije i apsandžija i dželata njegovog rođenog brata! Suočen sa ovom ozbiljnom anomalijom u odnosu na nametnutu vladajuću dogmu, Mehmed Selimović ja zapao u duboku i krajnje ozbiljnu krizu identiteta! Kako on kao “orijentalac’ uopšte može imati takav duh i um!? Ili pada cijela koncepcija, ili je u pitanju neka krupna greška. I tako, poslije dugo lomljenja u sebi, pred kraj života, Mehmed Selimović se u sebi prelomio i odlučio. Ne mogu “orijentalci” biti tako talentovani i pametni kao što je, nesumnjivo, on sam! Ako laže koza, rog ne laže! Dakle, sa takvim izuzetnim sposobnostima, on je jednostavno bio žrtva neke demografske zablude! On mora biti da je Srbin, a nikako Bošnjak! Ideja da je tek izuzetak (jedan od rijetkih pametnih “orijentalaca”), očigledno ga nije impresionirala, jer bi ga njeno prihvatanje ipak ostavilo unutar korpusa Bošnjaka, dakle “inferiornih orijentalaca”. I tako je Mehmed Selimović postao kapitalna klasična žrtva rasističkih ideologija na Balkanu.



Mehmed Selimović postao kapitalna klasična žrtva rasističkih ideologija na Balkanu.
Liječenje Bošnjaka od bolesti “orijentalizma” je počinjalo, sjećam se, već u osnovnoj školi. U razredu gdje je bilo učenika Bošnjaka, uvijek su zajedno učili “Srbi, Hrvati, i muslimani!” Islam je otvoreno i nedvosmisleno tumačen kao orijentalna rezidua. Sve što je muslimansko bilo je zaostalo, reakcionarno, neprijateljsko, suprotstavljeno slobodi i časti, istini i pravednosti! A, kada bi neko od Bošnjaka, uprkos svom “orijentalizmu” pokazao izuzetne intelektualne i fizičke sposobnosti, što se često dešavalo, dobivao je kompliment u skladu sa svima nama dobro poznatim klišeom: „Ko bi rekao da si ti musliman / muslimanka!? Uopšte ne ličiš na njih! Sasvim si kao mi!” U okvirima dugoročne strategije, činjenica da su Bošnjaci generalno uzevši, drastičan protivdokaz tezi o inferiornosti “orijentalaca”, direktno je inspirisala ideološku podvalu o Bošnjacima kao o “islamiziranim Srbima, odnosno islamiziranim Hrvatima”. Psihološka reakcija kompleksa inferiornosti pomiješana sa procjenama o pozitivnim demografskim efektima uključivanja Bošnjaka u korpus “našeg naroda”, jasno dekodira cijelu tu monstruoznu laž o “poturčenim Srbima” i “poturčenim Hrvatima”, bezočno frabrikovanu bez i jednog jedinog naučno validnog argumenta! Prosto ih možete čuti kako se došaptavaju ovih stotinu godina: “Vidi samo te Bošnjake! Tako otresiti, tako stasiti i lijepi, mora da su isto što i mi! A bila bi i šteta da ih ne pokrstimo, pa da se dobro ofajdimo sa tako vitalnom i sposobnom populacijom!”

Koliko je jaka ova tendencija da se Bošnjaci degradiraju kao “orijentalci” kroz uporno adresiranje kao “muslimani”, vidi se i iz nedavne izjave Jakoba Fincija (aktuelni BiH ambasador u Švicarskoj) – koji se, kako prenose makedonski mediji, - žali engleskim medijima da „u Gornji dom BiH i u vladine funkcionere mogu samo muslimani, Srbi i Hrvati”. Od sada ćemo istinu na megdan! Učili smo i živjeli onako kako su minulih pet stoljeća živjeli i kako žive i danas stanovnici u Bosni i Hercegovini: “Bošnjaci, pravoslavci i katolici!”

U odnosu na razloge zbog kojih su Bošnjaci prigrlili Islam, prvo treba po stoti put podvući činjenicu da je riječ o religiji, a ne o trgovini svinjama, i da stoga, uz dužno poštovanje prema pravu svakog čovjeka da izabere svoju duhovnu paradigmu, treba jasno reći: tamo gdje nema prinude – a u Islamu je jasno da u vjeri prinude nema i ne može je biti! - 
Vjera se prihvata zbog – vjere! I to je aksiom!
Neka je svakom prosto da bude ono što je sebi izabrao! I u to neka mu niko ne dira! Bošnjaci, halаlite svakom od vas koji je odlučio za sebe reći da nije ono što jeste, nego da jeste ono što nije! I ne dozvolite nikome da vam kaže da ste ono što niste i da niste ono što ste. Jer, vi niste ono što niste i jeste ono što ste: vi ste – Bošnjaci!

27.4.10

INSTITUCIJE U KOJIMA VLADAJU MORALNI I DEMOKRATSKI PRINCIPI SU TEMELJ JEDINSTVA U ZAJEDNICI



Interviju Mesud Kulauzović,Predsjednik Bosansko Američke Kulturne Asocijacije-BACA, najstarije bošnjačke
organizacije u dijaspori
Mesud_Kulauzovicphoto_za__Interviju_april_2010.docVeoma značajno je istaći da je BACA nevladina, neprofitna i nestranačka organizacija.  Kao najstarija bošnjačka organizacija na teritoriji Sjeverne Amerike BACA ima dužnost i odgovornost da predvodi i pomaže sve naše organizacije i institucije koje rade na njegovanju i zaštititi svih vrijednosti i posebnosti bošnjačkog nacionalnog bića. 

Razgovor vodio: Nihad Krupić, pisac i publicist

   Poštovani Mesude, dobro ste poznati u krugovima Bošnjaka u Sjevernoj Americi, i to uglavnom kao čovjek institucije koji nikad nije svoj interes stavaljao ispred opšteg, na samom početku ovog razgovora recite nam ukratko svoju biografiju?
 Rođen sam 1939. u Ostrošcu kod Cazina od oca Ibrahima Kulauzovića i majke Muhibe rođene Biširević.  Živio sam u Cazinu, Bihaću i Banja Luci.  1970 sam došao iz Banja Luke u Čikago u kojem i danas živim.  Ozenjen sa Latifom, rođena Hukarević čiji su roditelji porijeklom iz mog kraja.  Imamo sina Adema koji je oženjen.
 Kako ste se odlučili za dolazak u Ameriku i šta Vas je dočekalo u bošnjačkoj zajednici u Čikagu u prvoj godini emigracije?
U Čikagu je živio (sada je u Kaliforniji) moj mlađi brat Ibrahim koji je došao u ovu zemlju kao politički emigrant. On mi je poslao potrebnu dokumentaciju neophodnu za useljenje u Ameriku. Po dolasku u Čikago zatekao sam veoma dobro razvijenu i organiziranu Bošnjačku zajednicu.  Ta je zajednica bila relativno malobrojna i brojala oko 300 familija, ali je bila veoma aktivna i odlučna da održi, unaprijedi postojeće bošnjačke  institucije u kojim su se zadovoljavale vjerske, kulturne, tradicionalne, i druge potrebe Kada sam došao u Čikago imam džemata bio je rahmetli Ćamil ef. Avdić koji zaslužuje posebno mjesto u historiji naše zajednice u Čikagu, Americi i cjelokupnoj bošnjačkoj dijaspori.  Veoma je zanimljivo da je u vrijeme mog dolaska bila začeta ideja Bošnjaštva koju su predvodili Besim Velić, moj brat Ibrahim, Ihsan Zulfikarpašić, Irfan Trebinčević i drugi. Kao ilustraciju navodim podatak da su Besim i Ibrahim uređivali i vodili Radio Glas Bošnjaka Čikago, koji je osnovan 1964. i koji i danas emitira program pod tim imenom. Posebno želim naglasiti da je gore navedena grupa ljudi na čelu sa Besimom Velićem presudno uticala da prihvatim  ideju Bošnjaštva i ostanem joj vjeran do današnjeg dana.
   Dugo godina živite van domovine a nikad se niste odvajali od nje, kako bi na najlakši način objasnili silni patriotizam koji nosite u sebi?
Poznato je da su manje ili više svi emigranti tijelom u novoj a dušom u staroj domovini.  Ni ja nisam izuzetak po tom pitanju.  Patriotizam je nešto što se ne može naučiti, to se jednostavno nosi u srcu. U vrijeme mog odlaska (1970), mene je posebno motiviralo teško stanje našeg naroda u kraju iz kojeg ja potičem.  Zbog toga sam uvijek imao potrebu da budem u vezi sa zavičajem i da doprinesem svim u mojim mogućnostima i akcijama kojima se pomagalo Bihaćkoj krajini i cijeloj Bosni i Hercegovini.
BACA je nasljednik Džematijul Hajrije 
DanDrzavnosti_2008_038Gledajući problem kroz koje prolaze sve naše organizacije i to uglavnom subjektivne prirode, ne mogu a da Vas ne upitam kako je BACA uspjela da sačuva jedinstvo i djeluje sve ove godine? 
Kao što znate BACA je pravni i moralni nasljednik Džemijetul Hajrije, prve i najstarije bošnjačke organizacije u Sjevernoj Americi.  Slijedom te činjenice posebno želim istaći da je BACA sljedbenik tradicije očuvanja svih posebnosti i vrijednosti bošnjačkog nacionalnog bića u Čikagu i cijeloj Americi. Naši preci koji su postavili temelje bošnjačkih institucija, kojima se danas toliko ponosimo, bili su ljudi skromnog obrazovanja ali međusobno veoma složni i solidarni.  Mislim da u tome leži odgovor na vaše pitanje o očuvanju međubošnjačkog jedinstva. Mi danas imamo paradoksalnu situaciju kad spoznamo činjenicu da su se naši preci mnogo čvršće i principijelnije pridržavali pravila svoga organiziranja i djelovanja, nego što to rade sadašnje generacije.  U tom kontekstu ja moram reći da ne razumijem zašto se neki ljudi danas u našoj sredini sa tolikom upornošću trude da krše pravila koja smo svi zajedno usvojili u demokratskoj proceduri.  I pored pravila ti ljudi krše i sve principe pa i one koji su primjereni bošnjačkom nacionalnom biću. Bez institucija u kojim vladaju demokratski i moralni principi nema jedinstva zajednice.
Kako danas izgleda organizaciona struktura BACA-e i koji su članovi odbora?    
Nakon različitih organizacionih struktura zavisno od stogodišnjih transformacija šezdesetih godina prošlog stoljeća uspostavljena je organizaciona struktura koja je važeća manje ili više i danas.  Naime pored bošnjačke  organizacije koja je dobila današnje ime Bosnian American CulturaAssociation skraćeno BACA formiran je u istom objektu i Islamic Cultural Center skraćeno ICC gdje su se    Bošnjacima pridružili i muslimani drugih nacionalnosti (Arapi, Pakistanci, Iranci, Turci, Albanci i drugi).  Na ovaj način ICC i BACA su postali "korporativni" partneri. Članovi BACA-e su isključivo Bošnjaci koji su u isto vrijeme i članovi ICC-a. U sadašnjem odboru BACA-e su pored mene; Šaban Torlo, Hasan Avdich, Salih Zukić, Zakir Zec, Selma Kulenović, Sutko Zvizdić, Sead Okić i Redžep Gobeljić.
 BACA1_Chicago_2010
BACA Odbor, s lijeva na desno: Mesud Kulauzović, Šaban Torlo, Sead Okić, Salih Zukić, Selma Kulenović,Redžep Gobeljić i Zakir Zec nedostaju Hasan Avdić i Sutko Zvizdić  
BACA i kordinacija Čikago su spremni za obilježavanje važnog jubileja -10.godina postojanja Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike 2000
Na kojem projektu trenutno radite?    
Kao što znate BACA je u svojstvu osnivača sada na čelu koordinacije Čikago Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike 2000 osnivača Kongresa Bošnjaka Svijeta.  Zbog toga je logično da je BACA u svoj prioritet ove godine stavila ono što je dogovoreno na nivou KBSA 2000 - OKBS. Nesporni prioritet sada su izbori u BiH koji trebaju biti održani u oktobru ove godine.  Mi u Čikagu u suradnji sa Generalnim Konzulatom BiH nastojimo da animiramo sve naše organizacije a posebno zavičajne klubove da povedu odlučnu akciju u cilju registriranja za izbore u BiH što većeg broja naših ljudi sa glasačkim pravom.  Vi znate kako su se neuspješno završile sve dosadašnje kampanje ove vrste, a posebno posljednja 2008. godine kada je prije razdora u Kongresu registrirano za tadašnje izbore u BiH samo 917 glasača sa područja USA i Kanade.  Zbog toga cijeli obnovljeni Kongres a posebno mi iz Čikaga ćemo se zauzeti da bude dobro organiziran i posjećen naš okrugli stol na temu izbori u BiH koji će se održati u sklopu predstojećih 15. Susreta Bošnjaka Sjeverne Amerike krajem maja ove godine u Saint Louisu.Pored ove aktivnosti odbor BACA se trudi da realizira i ostale dogovorene akcije u okviru Koordinacije KBSA2000 za Čikago.  Naravno ove aktivnosti ne remete realizaciju ostalih redovnih aktivnosti Baca-e u našoj zajednici.
Šta je po vama najočitija razlika između BACA organizacije i ovih novijih, na najvišem nivou,  KBSA2000 i IABNE, čije osnivanje ste praktično vi iz BACA incirali?
Veoma značajno je istaći da je BACA nevladina, neprofitna i nestranačka organizacija.  Kao najstarija bošnjačka organizacija na teritoriji Sjeverni Amerike BACA ima dužnost i odgovornost da predvodi i pomaže sve naše organizacije i institucije koje rade na njegovanju i zaštititi svih vrijednosti i posebnosti bošnjačkog nacionalnog bića.  Dakle, bilo o kojim vrijednostima i posebnostima da se radi; tradicionalnim, kulturnim, vjerskim, jezičkim, običajnim i svim drugim, BACA se trudi da u okviru svojih mogućnosti daje primjer i impulse za izgradjnu i očuvanje naših nacionalnih institucija preko kojih se jedino može očuvati svoj identitet i zaštititi od negativne asimilacije.Ne smijemo propustititi da posebno istaknemo da BACA pored bošnjackog identiteta radi i na paralelnom njegovanju i očuvanju Bosansko Hercegovačkog identiteta pomažući institucije i akcije koje rade na ovakvim projektima.
Odbor_i_gosti_BACA_na_sveanoj_veeri_u_Jaksonville_2009
Na svečanoj večeri – Jaksonville Florida 2009 
Česta tema u zadnjih dvije godine u Sjevernoj Americi je Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike, organizacija koja je bila zamišljena kao snažni politički pokret bošnjačke dijaspore ovdje i ujedno kao krovna organizacije. Jedan od glavnih osnivača ste ove organizacije koja se prošle godine u Jaksonville morala usmjeriti drugim tokovima, obnoviti, i reorganizovati. Sada je KBSA 2000 osnivač Kongresa Bošnjaka Svijeta. Koji je glavni uzrok ovoj transformaciji?
Mislim da je svakom dobronamjernom čovjeku jasno zašto je, na veliku žalost svih nas, došlo do razdora u Kongresu na 9. Skupštini održanoj 2008. godine u Saint Louisu.O tome je dovoljno diskutirano,pisano i objavljivano.Ovom prolikom želim posebno podvući činjenicu da je izvorni Kongres obnovljen prošle godine na 10. skupstini održanoj 24. Maja u Jacksonville, Florida.  Tada je sasvim jasno i očigledno sagledano šta želi većina u Kongresu.  Od 13 Koordinacija 9 je bilo za obnovu izvornog Kongresa a samo 4 je bilo protiv.  Slijedeći demokratske i principijelne stavove na kojima je naša zajednica u Americi ne samo opstala nego se i dobro razvila sa ovim više od 100 godina, BACA je bila skupa sa većinom i ovog puta podsticala sve da se kriza i taj raskol riješe demokratskim putem - voljom većine. Sada je vrijeme da se okrenemo svi radu i redu. Pokušajmo da na teškom iskustvu kojeg smo stekli usmjerimo obnovljeni Kongres na akcije i djelatnosti zbog kojih je i osnovan.
obnoviteljska_Skupstina_KBSA2000_photo
Nakon Obnoviteljske Skupštine KBSA2000 u Jaksonville , sa lijeva na desno: Hadži Kemal Šarkinović, Dževad…Švedska, prof. Džemo Hot, Dženan Nović-Norveška. Dr. Muhamed Šaćirbey. Esad Rastoder predsjednik BSCG, Salih Zukić, Rasim Nikočević, Mesud Kulauzović i Mag. Mujko Erović, sjedi

   2010 je godina jubileja Bošnjaka Sjeverne Amerike, 15 godina susreta i 10 godina postojanja Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike 2000, kako se BACA i kordinacija KBSA2000 pripremaju za susret  krajem maja u St. Louisu?              
Ove naše jubileje dočekaćemo kako dolikuje; svečano i radno.  Prilika je da u Saint Louisu pored svečanosti, odgovorno i dobronamjerno sjednemo, donesemo mudre i  efikasne odluke i posebno poradimo na povratku jedinstva u našim redovima.

25.4.10

PRVE SANSKE ŠKOLE

    ...u 29 mekteba učila se arebica

Udoba turske uprave nije bilo državnih škola   -  Učitelj Dionisije Marković, po zanimanju trgovac imao dva razreda škole



Malo Sanjana zna da su prve škole u ovoj općini bile vjerske.Pravoslavne i katoličke bile su uz crkve a muslimanske uz džamije.
Prvi dokumenti o mektebima u Sanskom Mostu potiču iz 1854. godine od mutevelije Hamzibegovog vakufa, koji je izdao tapiju Huseinu Hromaliću na zemlju zavještanu za Hamzi-begovu džamiju i mekteb.
  U doba turske uprave nije bilo državnih škola, a ni katoličkih, dok je prva srpska konfesionalna škola otvorena u Starom Majdanu kod Sanskog Mosta 1854. godine.Učitelji su bili Jovan Mihajlović, a nakon njega Dionisije Marković, po zanimanju trgovac, koji je imao samo dva razreda škole.
  Srpska škola je otvorena u gradu na desnoj obali Sane, u današnjoj Ključkoj ulici, 1873. godine, a prvi učitelj je bio Nikola Ivaković.Od udžbenika su korišteni psaltir, sveštane historije, katihizis.

Podjela na razrede
Dolaskom na vlast Ausro-Ugarske carevine broj škola je rastao pa je 1910. godine na području Sanske opštine bio 11 škola, i to sedam narodnih i četiri pravoslavne.Iste godine u Bosni i Hercegovini je bilo 487 škola, u kojima je radilo 979 učitelja.
  Godine 1895. u Sanskom Mostu bilo je 29 mekteba, u kojima su učenici učili arebicu, bosanski jezik pisan arapskim pismom.
Po četiri su bila u Starom Majdanu i Kamengradu, tri u Čaplju, dva u Kljevcima i u petnaest naselja po jedan mekteb.
Sibijan-mektebi su tek 1911. godine podjeljeni na razrede


Svjedočanstvo iz 1901.  godine 
U svjedočanstvu stanovnika Sanskog Mosta Muhameda Dede Alagića iz 1901. godine piše da je imao predmete:
-učenje Kur'ana,
-Kur'anska melodičnost,
-Kur'an  tedžvid,
-Šurutislamije,
-Kiraet
-Akaid islam,
Kaligrafija,
Bosanski jezik,
Bosansko pismo,
Hisab - matematika
-