»E, hajmo sada«, reče neko od prisutnih u džamijskom haremu.
Počesmo se pripremati za postavljanje
alema.
|
Alem |
»Ponesite, alem pa da ga uz tekbire i Allahovu dž.š. pomoć podignemo na
njegovo mjesto«, reče imam Husein.
Nabrzinu potražih Reufa da mu dodam svoj
fotoaparat. Isti onaj aparat s kojim sam par trenutaka ranije snimao efendijin
govor i dovu pred postavljanje alema. Uspio sam uslikati i prisutne koji se tog
petofebruarskog podneva nađoše na
Zalihovcu da svojim prisustvom uveličaju događaj koji se upriliči onog trenutka
kad se gradnja munare završava i kad se na njen vrh postavlja alem, kao simbol tog
završetka i novog početka… alem, kao
simbol časti k'o što je ahmedija simbol časti na glavi učena insana.
Jeste. Riječ je o obnovi džamije u Staromajdanskoj, Gornji Utriš mahali. Prvih dana februara počela je montaža minareta.
Isti onaj majstor koji je sa svojim momcima radio i krov ove džamije ovih dana
montira minaret. »Svako vrijeme nosi svoje breme«, je ona narodna koja ima
mjesta upravo u ovo vrijeme kad Majdanci
obnavljaju zadnjim ratom porušenu džamiju. Predpostavlja se da je na ovom mjestu džamija
sagrađena prije oko sto trideset godina. Ne zna niko tačno, tako se priča. Ono
što se zna, je ono što možemo pročitati sa nišana a matičar, rahmetli dajdža
Safet me je naučio da se o nama samima najviše može upravo sa nišana pročitati.
»Tu je, upisana i godina rođenja i ime i prezime i godina smrti. Paljene su i
na dosta načina uništavane i prepisivane matične knjige. Dosta je toga izgubljeno
al' ono što je na nišanu…to je to«
Kao dijete zagledao sam onaj nišan u ćošku mezarja. Veliki
nišan, sa velikom čalmom. Podatci ispisani arapskim pismom pa mi bijaše
nejasno, al' čalma mi je još malehnom »govorila« da je tu, vjerovatno sahranjen
neki hadžija. Kad sam prije godinu ili dvije, uz pomoć ahbaba Ahmeda i Ibrahima
dokučio šta piše na nišanu, saznadoh da piše
da je na tom mjestu ukopan
Hadži Osman Ibn Ibrahim Sahid. Ruhicun el-Fatiha. Dvije riječi se ne mogu pročitati
al' se da vidjeti da je to 1304 hidžretska, odnosno 1888 godina po miladu. I
baš bi onako kako mi reče rahmetli dajža. Tačno je 126 godina otkako je tu
sahranjen hadži Osman, sin Ibrahimov.
Dosta je još nišana koji su ispisani arapskim pismom…možda neki sa sobom i na
sebi nosi još stariju priču. Vidjećemo. Jedno
je sigurno, a to je, da je Utriška džamija stara barem sto trideset godina.
Okrenuh se i dodadoh fotoaparat Reufu pa se
za tim uputih za Huseinom u džamiju, uz stepenice na balkon pa uz munaru… Jedni
dođoše po alem, uzeše ga i iznesoše napolje do konopca, a nas dvojica basamak po
basamak, u čevrndiju do šerefe.
Bilo
je to moje, tog dana, barem deseto penjanje uz munaru. Do podne je
Šefik kopčao kandilje i karikao kablove. Pomagao sam mu koliko sam mogao. Prvo moje
penjanje je bilo, ne znam ni ja kako. Kad sam se prvi put to jutro našao u
šerefi, ni sam nisam znao kako se popeh. Ne sjećam se da sam stao na basamake.
Tad sam razgledao snijegom u bijelo »ofarbani« pejzaš moje čaršije.
Vidjeh moj
Majdan iz ugla iz kojeg' ga ne vidjeh
ravnih dvedest godina. Pogled na moju avliju me vrati u djetinstvo.
Vratih se u
vrijeme kad sam se kao dijete penjao uz škripavu, limom okovanu munaru. Ljuljala
se tad munara al' svejedno, bez problema podnosila naš dječiji teret. Na čas
sam bio desetak godina star i majku svoju u avliji »vidjeh«. Nasmijah se, onako
sam za sebe. Sjetih se majke moje rahmetli i mog šapatom dozivanja: »Mama!«
Okretala bi se i gledal po avliji otkud se javljam i kad bi na kraju podigla
glavu i našla me u šerefi, prijeteći bi mi zamahnula prstom i ljutito bi rekla:«Ama,
silazi odozgo. Hoćeš da se to sve sruši!« Nasmijah se opet, onako blago, sam za
sebe. Trgoh se i vratih u realnost. Nedaleko od žamije, samo u drugom pravcu su
mezari mojih roditelja, a ja… ja se nalazim u šerefi naše džamije. Istoj
onakvoj kakva bijaše do 1958 godine, tj. godine kad je ova džamija, za
komunističkog režima bila predviđena za rušenje. Tih godina su naši očevi i
djedovi stali čvrsto u jedan saf i ne dadoše da se džamija ruši. Naprotiv,
obnovili je i tada prepravili munaru i otvorili šerefu koja je do te godine
bila natkrivena.
To, moje penjanje zbog alema iskoristih da
osluhnem ima li škripe i ljulja li se ova munara. Ništa. Sve čvrsto i utegnuto…ko
beton. »Osluškivajući muanru«, korak za korakom, basamak po basamak, još jednom
mi kroz gavu proletje ono što rekoh Ismetu kad mi je rekao da je donešena
odluka da alem postavimo ja i Husein. »Hoću, adže«, rekoh, »Al' samo kao
predstavnik nas Majdanaca koji nismo u Majdanu. Postaviću alem al' moje će ruke
biti ruke svih onih koji obnovu džamije pomogoše a van Majdana su kao i ja što
sam«.
Nakon četrdeset i nekoliko basamaka sa
komšijom Huseinom se nađoh u šerefi i potom, kroz prozore iziđosmo na skelu. E
tad sam vrlo jasno mogao čuti tekbire koji su se čuli iz grla ne malog broja ljudi
okupljenih pred džamijom koji su na taj način pratili Nelvedinovo i Hazimovo povlačenje
konopca i podizanje alema. Potom je
uslijedilo još jedno penjanje na »sprat« više. I Mirsadovi momci su bili
raspoređeni po skeli. Kad se ja i Husein popesmo na vrh skele, izravnasmo se sa
vrhom munare. Tu nas je dočekao majstor Mirso
sa pripremljenim alatom za
učvršćivanje alema. Pogledah Huseina i vidjeh veliku radost i suzu mu u oku vidjeh,
valjda od dragosti. Ista ona suza o kojoj mi je pričao Ismet koju je kod Huseina vidjeo kad mu je rečeno da pomogne pri postavljanju alema. Jeste, bila je to
radosnica…a kakva bi druga?!
Pogledah
preko Mirsinog ramena. Tamo desno u »velikom Zalhovcu« vidjeh ono što htjedoh
vidjeti. Sa vrha oko petnaest metara visoke munare i na visini od oko dvdeset i
pet metara od zemlje lijepo i jasno vidjeh dva mezara. Jedno do drugog leže
moji roditelji. Da mogu vidjeti, drago bi im bilo. A ko može garantovati da me
možda ne gledaju, sa mnogo veće visine od one na kojoj se ja nalazim. Okrenuh
se zatim, u pravcu kible, fatihu proučih i dovu Allahu uputih, da nas pomogne
jedinstvom u džematu našem, i da nas sviju čuva ma gdje da smo, A ima nas vala,
i u svakom ćošku kugle zemaljske. I da
mi roditelje moje u džennetu čuva zamolih Ga, i meni mjesto pored njih obezbjedi.
Prihvatismo alem i zajedno ga postavismo na
predviđeno mjesto. Mirso je već sve obilježio i pripremio. Zavrnu ga i zategnu
šerafima. Pomogosmo mu da prikopča gromobran. Završismo. Rekoh, »Sad nek' grmi
i nek sjeva, što je bilo bilo je«. Još jedno slikanje za uspomenu, jer na tom
mjestu, tog' momenta, što se uslikamo – uslikali smo se. Nikad više nećemo
imati tu priliku.
Zahvalni narodu zbog ponuđene časti, zadovoljni zbog uspješno
obavljenog čina, srećom u duši i slikama u fotoaparatu polahko se spustismo niz
skelu pa niz munaru.
Dočekani od strane prijatelja, rodbine i
komšija uslijediše čestitanja i pitanja, »Kako je bilo«? Nikad se na većoj
visini nisam osjećao bezbjednije, lakše i ljepše. Tako je kad Allah Dragi dadne
da se udesi.
Uslijedi zatim druženje i eglen uz kolače
što ih pripremila komšinica Alija.
Obradovan svim onim lijepim što mi se tog
dana desilo ugledah radosna lica ljudi, a svaki mi taj osmjeh dođe nekako k'o
hedija. Posebnim sjajem i srećom sijale su oči amidže Ismeta. Sve i da je htio
nije mogao skriti taj sjaj. Zagrlismo se i poljubismo, zadovoljni zbog uspješno
dotjeranog »Cara do duvara« i privođenja kraju poslova na obnovi džamije.
Čestitasmo jedan drugom. »Adže još malo, Izdržaćemo i ovo što je od obnove
ostalo«, rekoh, a Ismet će meni »Samko, avgust i dan otvora džamije nisu daleko
a uz svu gradnju i zalaganje oko džamije treba samo čovjek ostati i sačuvati
ovo obraza što nam ga Allah Dragi dade.«
A vele, da je na insanu onoliko obraza
koliko ga pod dva prsta može stati. Tako ga malo a toliko ponosa u njega stane.
Ma, tako je to kad Allah dadne da se udesi.
Potom je uslijedilo demontiranje skele. Par sahata nakon postavljenog alema ostade munara u svom sjaju. Drvena i lijepa...onakva kakva se i Elvisu dopada. A Elvis Arnaut, da to je ono dijete što se na Zalihovcu igralo...a danas čovjek koji je izgradnju munare finansirao.
|
Ismet, Samir, Mirsad |
Isti dan, uveče, vratih se u Ljubljanu. Ni
sam ne znam kako dođoh, samo znam da sam od sreće »lebdio« čitavim putem.
Obradovan svim lijepim što mi se u jednom danu desi, taman pođoh da slažem
utiske, kad već slijedeći dan dobih video
snimak od majstora Šefika. Smontir'o Šefik sve
kandilje i nakakriko sve kablove pa čak i zvučnike na munaru postavio. Tog
akšama se i ezan sa munare čuo. Uporedo sa akšamskim ezanom sa čaršijske
džamije, iz zvučnika džamije na Zalihovcu najljepšom kotlinom na dunjaluku, razlijegao
se ezan Huseina Bešića »hodže«, mujezina čiji glas u svakom Majdancu budi
emocije i čežnju i glas koji je svakom Majdancu drag…plaho drago
I tako, u smiraj jednog dijela obnove
džamije, već se gleda kad će proljeće da se vrijeme malo popravi i ustabili da
se može raditi na njenoj fasadi. Od samog početka obnove ove, u zadnjem
ratu srušene džamije, ne staje se sa kontinuiranom obnovom. Oni koji vole sebe
i svoje, pomažu i ovu obnovu. I nekad, kad se insan zapita kako to da se u tako
kratkom roku sve to desi…Odgovor je kratak i jasan…Tako je kad Allah dž.š.
dande da se to udesi.
|
pogled ispod Mulića bašče |